Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. Innowacje

Innowacje

Innowacje pedagogiczne realizowane w naszej szkole w roku szkolnym 2020/2021

 W obecnym roku szkolnym w naszej szkole uczniowie tworzą lapbooki. Ta innowacja pedagogiczna została wdrożona wśród uczniów klas IV i VI na zajęciach z języka angielskiego oraz przyrody. Niewykluczone, że innowacja zostanie rozszerzona o kolejne klasy, również na innych przedmiotach.

Innowacja z języka angielskiego pt. Ja też stworzę książkę – moja przygoda z lapbookiem (opiekuni innowacji: Anna Mrozowska, Iwona Mróz) dotyczyzagadnień przerabianych podczas zajęć lekcyjnych. Uczniowie dotychczas stworzyli już lapbooki wiążące się ze słownictwem z działu „Dom, jego pomieszczenia i wyposażenie”. Z tych prac powstanie mini wystawa, na razie dostępna tylko dla najmłodszych uczniów naszej szkoły. W późniejszym terminie chętni uczniowie będą wykonywać lapbooki dotyczące innej kategorii słownictwa.

Kolejna realizowana innowacja to: Przygoda z lapbookiem na przyrodzie: „Tajemnice Zdrowia” (opiekun: Agata Oleś). W kolejnych miesiącach także zostanie poszerzona o kolejne przerabianie zagadnienia.

Innowacja z matematyki Matematyczny lapbook - pomoc dydaktyczna (opiekun: Beata Basiak). Wykonane lapbooki będa służyły jako pomoc do lekcji w każdej klasie, według zapotrzebowania i zgodnie z zagadnieniem realizowanym na zajęciach. Powstały lapbooki o geometrii, arytmetyce i sytuacji z życia codziennego.

 

A czym jest lapbook ?

Lapbook – z języka angielskiego oznacza „książkę na kolanach”. Jest czymś w rodzaju teczki tematycznej (pracy), w której możemy umieścić wiadomości na wybrany temat. Informacje te jednak nie są gromadzone niczym wycinki z gazet. Taka teczka pełni raczej funkcję interaktywnej przestrzeni na rysunki, opowiadania, wykresy, słówka, terminy czy też zdjęcia. To wszystko umieszczone jest w kieszonkach, książeczkach o przeróżnych kształtach i na karteczkach. Lapbook jest więc czymś w rodzaju teczki interaktywnej przypominającej papierowy teatrzyk mieszczący się na naszych kolanach, stąd właśnie jej nazwa, Jest wyrazem indywidualnego podejścia do zagadnienia, a zarazem świadectwem poszukiwań innych. Jest to metoda aktywizacyjna w przyswajaniu i porządkowaniu wiedzy. Przybyła do nas ze Stanów Zjednoczonych jako wsparcie w uczeniu się i zachęceniu do samodzielnego zdobywania wiedzy. Angażuje polisensorycznie-wielozmysłowo, rozwija, a jednocześnie może być świetną zabawą.
Dla uczniów naszej szkoły będzie to nowa forma pracy. Jej celem będzie prezentowanie i utrwalanie określonego materiału, ale pozwoli także na sprawdzanie wiadomości oraz umiejętności oraz kontrolowanie efektywności nauczania. Dzięki pracy nad lapbookiem uczniowie wykażą się kreatywnością, będą poszukiwać informacji, nauczą się je selekcjonować i ciekawie prezentować.