INNOWACJA „NIETYPOWO, ale TOPOWO”

INNOWACJA

„NIETYPOWO, ale TOPOWO”
ROK SZKOLNY
2022/2023

Temat innowacji: „Nietypowo, ale Topowo ”

Rodzaj innowacji: metodyczna

Nauczyciel wdrażający innowację: Izabela Kołodziejczyk

Uczniowie objęci innowacją: uczniowie klasy 1 A

Data wprowadzenia innowacji: wrzesień 2022

Data zakończenia innowacji: czerwiec 2023

 

  1. Założenia innowacji:


Biorąc pod uwagę podstawowe kierunki realizacji  polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023, które mają skupiać się między innymi na podnoszeniu jakości kształcenia i wychowaniu zmierzającym do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości, postanowiłam wprowadzić do zajęć szkolnych aktywności związanych z dniami nietypowymi.

Dzięki zróżnicowanym działaniom edukacyjnym, uczniowie rozwiną kompetencje kluczowe. Udoskonalą sprawność językową w mowie. Podniosą motywację i wiarę we własne możliwości w uczeniu się i osiąganiu sukcesów w tym procesie. Będą w klasie twórczo i kreatywnie działać,  wyrażając siebie środkami artystycznymi i biorąc aktywny udział w życiu kulturalnym klasy. Nietypowe szkolne dni, bez tradycyjnego podręcznika staną się również okazją do zwrócenia uwagi na sprawy ważne. Nauczyciel będzie miał możliwość kształtowania u uczniów postaw prozdrowotnych, proekologicznych i prospołecznych.  

 

 

 

 

 

  1. Cele innowacji:


Cele ogólne:

  • rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez udział uczniów w nietypowych dniach
    w kalendarzu
    Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • bierze udział w organizowanych w klasie dniach nietypowych,
  • poznaje swoje talenty,
  • rozwija motywację i wiarę we własne siły,
  • uwrażliwia się na potrzeby ludzi i zwierząt,
  • wie, jak powinien się zachowywać, by zyskać miano życzliwego,
  • zdobywa wiedzę na temat zdrowego odżywiania,
  • rozróżnia zachowania proekologiczne,
  • poszerza wiedzę dotyczącą pszczół,
  • dba o poprawność swoich wypowiedzi ustnych,
  • poszerza zakres słownictwa,
  • rozwija myślenie logiczne i przestrzenne,
  • twórczo i z zaangażowaniem tworzy prace plastyczne i techniczne.
  1. Opis innowacji:


Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć dodatkowych oraz jako element lekcji. Każdego miesiąca zostaną zorganizowane zajęcia tematyczne skupione wokół zagadnienia związanego z wybranym dniem.  Podczas zajęć wykorzystane będą materiały dydaktyczne stworzone przez „Eduprint. Aneta Wojtera” z serii „Nietypowo, ale topowe- cz.1”.  W dany dzień nauczyciel przygotuje gazetkę ścienną w klasie lub na korytarzu dotycząca omawianych zagadnień.

  1. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

Uczniowie:

  • są aktywnymi uczestnikami procesu edukacyjnego,
  • rozwijają kompetencje kluczowe,
  • chętnie prezentują wytwory swojej pracy.

 

Nauczyciel:

  • wykorzystuje ciekawe narzędzia edukacyjne;
  • rozszerza swój warsztat pracy,
  • chętnie sięga po narzędzia TIK w swojej pracy.

Szkoła:

  • podnosi jakość swojej pracy poprzez wprowadzanie innowacyjnych metod nauczania,
  • buduje swój pozytywny wizerunek w środowisku, jako placówki dbającej o

        różnorodne metody pracy edukacyjnej.

  1. Procedura osiągania celów:

Cele kształcenia zostaną osiągnięte poprzez:

  • odpowiednie dobranie treści nauczania i systematyczną ich realizację,
  • właściwą realizację zajęć,
  • wykorzystanie i stosowanie właściwych:
    • metod nauczania
    • środków dydaktycznych
    • form organizacyjnych,
  • ocenę pracy,
  • pilotowanie pracy ucznia.

Praca na zajęciach w ramach innowacji jest dostosowana do możliwości każdego dziecka. Indywidualizacja polega na stałym monitorowaniu przebiegu i efektów pracy każdego ucznia, powolnym stopniowaniu trudności, systematyczności i ciągłości oddziaływań. Punktem wyjścia jest analiza potrzeb edukacyjnych i możliwości indywidualnych uczestników zajęć. Układy ćwiczeń, o różnym stopniu trudności, poprzedzone są instrukcją. Dzieci w czasie zajęć powinny czuć się odprężone, spokojne- bardzo ważne, więc jest ocenianie postępów wzmacnianiem pozytywnym.

Pomoce dydaktyczne stosowane w trakcie ćwiczeń są różnorodne, budzą zainteresowanie dziecka. Zajęcia często mają charakter zabawowy. Metody są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.

Metody pracy:

  • podająca (pogadanka, opis, wyjaśnienie),
  • eksponujące (pokaz, film, prezentacja),
  • problemowa (burza mózgów),
  • praktyczna (wykonanie pracy plastycznej lub technicznej).

Formy pracy:

  • indywidualna,
  • w parach,
  • grupowa,


  1. Tematyka zajęć:


Harmonogram Dni nietypowych w roku szkolnym 2022/2023:

15.09- Międzynarodowy Dzień Kropki

04.10- Światowy Dzień Zwierząt

21.11- Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień

05.12- Międzynarodowy Dzień Wolontariusza

11.01- Światowy Dzień Wegetarian

21.02- Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

06.03- Europejski Dzień Logopedy

22.04- Światowy Dzień Ziemi

20.05- Światowy Dzień Pszczół

21.06- Pierwszy Dzień Kalendarzowego Lata

  1. Ewaluacja:


Zajęcia innowacyjne powinny uwzględniać głównie ocenę pozytywną. Stosowanie oceniania pozytywnego pozwoli na wzmocnienie motywacji poznawczych.
W ramach kontroli osiągnięć uczniów przewiduję:

  • ustne wypowiedzi ucznia w oparciu o uzyskaną wiedzę,
  • obserwację : zaangażowanie i wkład pracy ucznia na zajęciach,
  • rozmowę z uczniem i jego rodzicami.

W ramach oceniania osiągnięć uczniów przewiduję:

  • pochwałę słowną,
  • pochwałę pisemną.