Innowacja pedagogiczna „Zakodowany świat wartości”

Innowacja pedagogiczna 

Temat innowacji: „Zakodowany świat wartości”

Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa w Grzymałkowie

Autor innowacji: Karolina Święs

Przedmiot, na którym będzie wprowadzona innowacja: zajęcia dodatkowe

Rodzaj innowacji:  programowo-metodyczna

Data wprowadzenia innowacji: październik 2021 r.

Data zakończenia innowacji: styczeń 2022 r.
Częstotliwość zajęć: 2 razy w miesiącu

Motywacja i cele wprowadzenia innowacji

Innowacja „ Zakodowany świat wartości” jest przede wszystkim odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci. Uwzględnia przy tym wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022. 

Głównym celem wprowadzanej innowacji jest rozwijanie u wychowanków uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w połączeniu z kształtowaniem postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie  w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.

Opis innowacji:

Bardzo ważne jest  uczenie logicznego, krytycznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, pracy zespołowej oraz odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych.

Kompetencje cyfrowe kształtować możemy w różnym okresie, w połączeniu z innymi ważnymi dla dziecka tematami, pamiętając o dopasowaniu metod do wieku i możliwości rozwojowych naszych wychowanków. Takim tematem mogą być właśnie wartości, dobro, piękno czy postawy prozdrowotne.

Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, działać. Odpowiedzią na wyżej wymienione potrzeby małego człowieka może być innowacja wprowadzająca edukację w modelu STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics). Idea STEAM to spójne połączenie wiedzy z różnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki. Taki sposób pracy powoduje, że dziecko
z biernego odbiorcy staje się twórcą, konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań. Uczniowie angażując w działaniu wszystkie zmysły zdecydowanie lepiej zapamiętują to, czego się uczą. Efektywność takich zajęć jest wyższa niż zajęć prowadzonych metodami,
w których uczeń jest wyłącznie biernym odbiorcą podawanych mu treści.

Zaproponowane aktywności w ramach innowacji „Zakodowany świat wartości” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego, czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.

 

Cele innowacji:

  • Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro,
  • Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego
    i dbałości o zdrowie (cel zgodny z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021),
  • Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,  kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań,
  • Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych (cel zgodny
    z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021).

Metody i formy:

Metody: podające, poszukujące, praktycznego działania

Formy: grupowe, zespołowe, indywidualne

Wykorzystywane narzędzia dydaktyczne:

Narzędzia do kodowania offline: mata do kodowania „Kodowanie na dywanie”, mini mata do kodowania, krążki, kolorowe kubki, kolorowe kartki, klocki, szarfy gimnastyczne itp.

Mobilny sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu, tablica multimedialna, platforma do zdalnego nauczania.

Korzyści wdrożenia innowacji (przewidywane osiągnięcia):

Uczniowie:

  • Wykazują się postawą wrażliwości, uważności na inne osoby,
  • Wykazują się postawą prozdrowotną,
  • Eksperymentują, szukają różnych rozwiązań stawianych im problemów, 
  • Chętnie pracują w zespołach, dyskutują i szukają kompromisowych rozwiązań, biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych,
  • Bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych technologii.

Nauczyciele:

  • Chętnie sięgają po narzędzia TiK w swojej pracy, 
  • Poszerzają swoje kwalifikacje, kompetencje. 

Rodzice uczniów:

  • Chętnie współpracują z placówką, do której uczęszcza ich dziecko,
  • Poszerzają swoją wiedzę na temat korzystania z nowoczesnych technologii przez dzieci.

Placówka:

  • Podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym.